Stříbrný dolar, pár sklenek whisky a druhá šance...

O některých lidech se říká, že vyhledávají potíže. Pohled na spoustu věcí, je ale myslím relativní...

 

Pomalu usrkával už z druhý skleničky a já se nudil. Kouskem hadru jsem leštil nevyleštitelnou sklenku s oťukaným okrajem a byl jsem trochu naštvanej, že nejsem v baru sám.

Bejt tady sám, zalezl bych si na chvilku na lavici, na který vždycky večír sedával starej Samuelson. Ten Samuelson, kterýho nedávno dohnala zubatá v podobě souchotin, co si uhnal tam dole v Kalifornii, při tý velký, zlatý horečce.

Teď tam večír co večír sedává mladej Vikers, ale ten tam dlouho zahřejvat flek nebude, páč je drzej jako vopice a spíš dřív než pozdějc, ho někdo sejme.

Toho chlápka u barpultu jsem nikdá neviděl. Na tom vlastně není nic tak divnýho. Já už tady viděl spousty mužskejch, co jsem před tím nikdy neviděl.

 

Tenhle byl ale tak nějak jinej.

Už když se před ním s houpnutím a zavrzáním otevřely lítačky, jako by i mouchy zapomněly na to, co mají dělat, přestaly otravovat a sedly si fofrem někam na prdel.

Nebyl to žádnej drban, to ne. Jen byl snad trošičku víc zaprášenej.

Jako po dlouhý štrece.

Mrknul jsem z okna a uviděl jsem tam venku to, co jsem čekal, že tam uvidím. Malej, šlachovitej, ale určitě chytrej a houževnatej jako vopice, stál tam u úvaziště kovbojskej koník. Koláče prachu na jeho kejtách potvrzovaly to, že svýho pána vezl dlouho a z pěkný dálky.

Druhým okem jsem sjel toho, kdo ještě před chvilkou dřepěl v jeho sedle.

Vysokej byl, to jo, ale asi nejnápadnější na něm byly jeho vlasy. Spíš světlý než hnědý a hustý. V zakroucených pramenech, splývaly mu až přes ramena. Ve vousech měl prach a v očích takovou divnou lhostejnost.

Dlouhej kabát zakrejval to, co mu zakrejvat měl, ale já to stejně zahlídnul. To když si jeden cíp odhrnul na stranu, aby se dostal k váčku za pasem, ze kterýho vytáhnul stříbrnej dolar. Ten dolar cinknul o pult a to, jak se zalesknul, jen o malinko překrylo záblesk pažby revolveru, vykládaný snad slonovinou, snad perletí, kterej měl taky za pasem.

Mlčky ukázal na lahev za mýma zádama a zvednul jeden prst.

Nejvíc se mi na něm nelíbily ty jeho lhostejný oči. A to jsem si byl setsakra jistej tím, že nejsem z těch, co by mohli tohohle chlápka nakrknout.

Ani vlastně nevím, jestli jsem pocejtil úlevu, nebo zvědavost, když se zase ozvalo vrznutí lítaček a do přítmí k nám vešel Pete Sinclear.

Pomalu došel k druhýmu konci pultu než stál můj první odpolední návštěvník a choval se divně. Teda jako Pete myslím.

Díval se rovnou před sebe, stejně jako ten chlápek co stál těsně přede mnou a přitom se mi to jevilo tak, jako by si ti dva čučeli do očí.

 

„Možná se tady dneska fakt objeví..."

„Možná."

„Možná nebude sám."

„To tak bejvá, že lidi nebejvaj sami. Některý lidi maj kolem sebe podobný lidi, jako jsou voni sami."

„Myslel jsem to trochu jinak."

„Možná."

„Možná si rychlej. Hodně rychlej. Jenže vždycinky je možná dobrý počítat s tím, že se najde někdo ještě rychlejší."

„Možná."

Připadal jsem si, jako někdo, kdo přikvačí k vozu komediantů ve chvíli, kdy ta jejich taškařice co hrajou, už došla do druhý půlky. A dost možná ještě dál. Ti dva, myslím Peteho a toho vlasatýho dlouhána, ti dva se spolu z dřívějška znali. Co mě mátlo, bylo to, že Pete nebyl najednou vůbec ten „starej" Pete, kterýho jsem znával.

Zdálo se, že toho druhýho tak nějak respektuje víc, než kohokoliv, koho jsem znal a kdo tak úplně jasně nesdílel Peteho názory.

„Měl jsem tady až doteď vždycky klid...", povídá Pete a natočil se k tomu neznámýmu chlápkovi tak nějak víc čelem, snad aby byla líp vidět jeho šerifská hvězda, co měl připíchnutou na prsou.

„Jo, slyšel jsem. Gratuluju, Pete", mrknul neznámej po tý blejskavý nádheře, co značila, že je Pete u nás zákonem a pozvednul sklínku, jako by k přípitku.

„Von už je jinej, Bille. Nechal toho."

„Jeho mrtví jsou ale porád mrtví, Pete."

„Von se usadil. Oženil se..."

Teprve tohle asi bylo něco, co ten kudrnáč nevěděl. Na chvilku se mu rozšířily ty jeho lhostejný oči, ale hned je zase přimhouřil, jako by tomu, co právě slyšel, ani nechtěl věřit.

Potom bylo ticho.

Docela dlouho bylo ticho.

Teda, pokud se dá považovat za ,,dlouho" čas, než jeden docucá sklenku whisky.

Potom se ten vlasáč narovnal a povytáhnul si oběma rukama kalhoty. Teprve v tu chvíli jsem si všimnul, že nemá za pasem jeden kolt, ale dva.

Oba měly pažbičky vykládaný, snad slonovinou, snad perletí. Byl to jen mžik, co jsem je zahlídnul, ale pamatuju si ten záblesk dodneška.

 

„Má děcka?"

„Zatím ne, ale slyšel jsem, že snad brzo mít bude."

„Dobře, Pete. Doufám, že tady budeš mít klid i dál..."

Otočil se a pomalu šel ke dveřím. Šerif Sinclear se otočil taky a opřel se zádama a loktama o desku barpultu.

„Mám mu říct, že jsem s tebou mluvil, Bille?"

„Jak chceš, Pete", pokrčil dlouhán ramenama a zastavil se těsně před lítačkama.

„Jetli mu to povíš, tak mu taky řekni, že pro něj nebudu nikdy dost daleko na to, abych se nedozvěděl, jestli někdy šlápne vedle. A vy", ukázal prstem na mě, „...vy si ty zbylý drobný z toho dolaru nechte a kupte za ně olej. Tím olejem promažte ty zatracený, vrzavý panty tady na těch lítačkách. Dost možná, že někdy budu potřebovat, aby se otevíraly potichu..."

Cvrnknul si do zaprášenýho klobouku, kterej si posadil na tu svojí kudrnatou hřívu, zavrzalo to a byl pryč.

Oba, já i šerif Sinclear, jsme oknem sledovali, jak došel ke svýmu koni, vyhoupnul se na jeho hřbet a pak nám zmizel z dohledu za rámem toho ušmudlanýho okna.

„Taky pudu", brouknul šerif a už stál taky v těch lítačkách, co se ještě ani nestačily zastavit.

„O kom to byla vlastně řeč Pete? Myslím jako, kdo je ten, co ho chtěl ten chlápek sfouknout...?"... zeptal jsem se a dál jsem předstíral zájem o tu otlučenou sklínku, co jsem celou tu dobu držel v ruce, jako bych ji čistil.

Na to mi šerif ale nikdá neodpověděl.

Dodneška netuším, kdo to měl tehdá takovou kliku, že dostal druhou šanci.

A jak to vím, že by v případným „setkání" to byl ten vlasatej, ten, co u mě cucal whisky, kdo by zůstal stát na nohou a ne ten druhej?

No, prostě to vím.

Když šerif procházel těma vrzavejma lítačkama, tak jen tak, jako by nic, houknul přes rameno -„...ten stříbrnej dolar si schovej Charlie. Ten měl v ruce Divokej Bill Hickok..."

 

 

Na snímku je skutečný James Butler Hickok, známý spíše jako ,,Divoký Bill Hickok" (1837 - 1876)

Replika jednoho z legendárních revolverů pistolníka Billa Hickoka, Colt Navy Model 1851 r.36...

Divoký Bill Hickok ještě jednou, tentokrát, jako marshal města Abilene...

P.S. - Celou příhodu (povídku) jsem si vymyslel. Skutečné jsou jen fotky a postava Jamese Butlera Hickoka, zvaného Divoký Bill Hickok. Díky a hezký den. V.K.

Autor: Vladimír Kroupa | čtvrtek 14.1.2010 8:15 | karma článku: 18,58 | přečteno: 2842x
  • Další články autora

Vladimír Kroupa

V Brně sněží, v ODS jsou zřejmě závěje…

Primátorka Brna, paní Vaňková, si naběhla s jednou pitomou fotkou. Veřejnost neví, co se dělo po cvaknutí foťáku, ale vnímá, co se děje po zveřejnění oné fotky...

2.8.2023 v 14:11 | Karma: 44,52 | Přečteno: 5536x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Pomáhat Ukrajině ano, ale ne za cenu hlouposti...

Jak už asi mnozí z Vás vědí, z ukrajinského obilí a dalších potravin se stává problém. Jedna věc je jeho množství, druhá věc je riziko zdravotní závadnosti takových komodit...

18.4.2023 v 10:33 | Karma: 46,62 | Přečteno: 10217x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Málem jsem zabil dítě / Málem jsem umřel…

Zaseknul se mi závěr. Trhnul jsem s ním dozadu, abych vyhodil vzpříčený náboj. Když se mi to konečně povedlo znovu jsem na něj zamířil. Jeho obličej, který ke mně otočil, byl dokonalým terčem...

23.3.2023 v 11:09 | Karma: 20,05 | Přečteno: 833x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Den, kdy se naivům zastavil dech…

Píšu naivům, protože člověk nenaivní, nebo třeba šachista, co umí přemýšlet o dva tahy dopředu, musel s něčím takovým počítat. Otázka nezněla - zda, ale - kdy...

24.2.2023 v 13:59 | Karma: 31,22 | Přečteno: 1379x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Proč není dobré pro mír ustupovat zlu…?

Protože zlo takový mír neocení, naopak udělá všechno proto, aby takový „mír“ v budoucnu pošlapalo. Co bude pak? Další ústup a další domnělý mír...?

17.2.2023 v 13:43 | Karma: 43,34 | Přečteno: 3846x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Absurdita blahobytu. Miliardy porcí jídla končí v koši, nejvíc plýtváme doma

5. května 2024

Premium Přestože existují potravinové banky, kam míří neprodané jídlo ze supermarketů a řada hotelů,...

Záchranka na maratonu ošetřila 52 běžců po kolapsu, do nemocnice museli čtyři

5. května 2024  13:30,  aktualizováno  16:58

Záchranáři na Pražském mezinárodním maratonu ošetřili 52 běžců, vesměs po kolapsu. Informovali o...

Čínský prezident přiletěl na návštěvu Francie. „Vítali“ ho naštvaní Tibeťané

5. května 2024  16:57

Do Paříže přiletěl čínský prezident Si Ťin-pching, který v pondělí zahájí dvoudenní státní návštěvu...

Al-Džazíra končí v Izraeli, rozhodla vláda. Televize se chce bránit

5. května 2024  13:28,  aktualizováno  16:20

Izraelská vláda v neděli jednomyslně schválila ukončení činnosti katarské televizní sítě Al-Džazíra...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 2182
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3086x
Bývalý bouřlivák, bývalý rváč, bývalý voják štěstěny, bývalý kalič, bývalý spisovatel. Současný pozorovatel všedností i jinakostí, na které se dnes ze svého skladu vzpomínek dívá úplně jinak, než jak se na ně díval v těch bývalých, bouřlivějších dobách...

 Dum Spiro Spero... 

 

                                

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy

Oblíbené články

Co právě poslouchám