Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Můj listopad 1989…

V takovém období, při příležitosti takového výročí, snad nelze nevzpomínat…                                    

 

Byla to kalná rána. Autobus plný Kubánců z blízké ubytovny, kteří všichni používali jednu vodu po holení (Kilimandžáro), jejíž odér budu mít asi až do smrti spojený se směsí potu a pachu z úst. Na vrátnici pupkatý dědek s červenou páskou na rukávu, značící příslušnost k závodní stráži, s kalhotami vytaženými až do podpaží, opásaný koženým opaskem s pověšenou pistolí. Fronta u píchaček.

Šatna v suterénu tovární haly, s holými, špinavými a stále blikajícími zářivkami, s několika řadami kovových skříněk, se smradem zatuchlých montérek, špinavých ponožek, s hlukem směsi zpěvavé španělštiny, kuňkavé vietnamštiny a bodré češtiny. Budovatelské písně praskající z rádia spojeného drátky s dřevěnou krabičkou plnou monočlánků…

Tovární haly, po studené noci chladné, špatně osvětlené a bezútěšné, jak jen může fabrika být. Po dvou hodinách práce fronta v kantýně, když byl čtvrtek, tak na pochoutkový salát, kterého byl jen asi třílitrový plastový kyblík na celou fabriku. Kdo přišel pozdě, ten měl smolíka a musel si koupit deset deka jednoho ze třech druhů salámů, seschle ležících za sklem pultu, co nechladil.

Dvě housky k tomu, lahev žluté limonády a pod stříškou, za stálého vyplivování kousků tabáku, vyhulená Startka. Do kantýny se pomalu ploužily stíny trosek, co se většinu pracovní doby opíraly o vysoké stoly, a cucaly z půllitrů natočenou osmičku pivo. Dokázali se po ní zlískat jako carští důstojníci. Ti "pracanti" nikomu na place nechyběli, jejich mistři byli rádi, když byli uklizení někde, kde se nebudou moci přimotat pod ještěrku, nechat utahovací kliku v hlavě soustruhu, nebo strčit pazouru do dráhy frézy…

Ti samí lidé - stíny, jen už notně opilí, stojící u vysokých stolů i během oběda, ke kterému se podávalo UHO.

Hlavou se mi honily myšlenky na fakt, že se mnou moje dívka čeká dítě. Pár měsíců po vojně, zmatek v duši a ještě větší pod čepicí. A pak TO přišlo…

První zprávy o tom, co se stalo, jsem zaregistroval někdy v neděli devatenáctého listopadu večer. Druhý den jsem měl s kamarády zapíjet svobodu, a protože jsme měli objednaný stůl ve Slovanském domě, ve vinárně Arkádia, tedy pár kroků od Václaváku, první co mě napadlo, bylo, že se tam asi pro policejní kordony vůbec nedostaneme. Abych byl upřímný, vůbec jsem si nepřipouštěl, že by to celé mohlo znamenat něco jiného, než demonstrace z minulosti, při kterých dostali lidé v ulicích po hubě od bílých přileb, byli zkropeni kropícími vozy, a tím to celé zhaslo.

Měl jsem tehdy já, i moje nastávající plnou hlavu příprav na svatbu, která se měla konat 24.11. Snad pro tyto starosti ke mně všechno z vnějšku přicházelo s jistým zpožděním. Vzpomínám si, jak tehdy každý z nás lačnil po zprávách. Tiskoviny, tedy ty oficiální, většina lidí pokládala jen jako možnost ověřit si, jak umírající režim lže. Z toho důvodu každý vyhledával tiskoviny, které přímo v ulicích rozdávali studenti a další lidé, kteří tehdy odvedli nadlidský výkon. Byla to hektická doba, plná nejistoty, zvratů a rostoucí euforie.

Euforie byl pocit, který byl všude doslova hmatatelný. Vzpomínám si na to, jak se začali pomalu objevovat lidé s přišpendlenými stuhami trikolor na klopách kabátů a bund. Na pokývání hlavou, když se tito první mohykáni potkávali na eskalátorech v metru. A pak se pramínky změnily doslova v záplavu červené, bílé a modré. Já jsem si ustřihl trikoloru z odznaku ženijního vojska, zalitého pečetním voskem, se kterým jsem před pár měsíci odešel z vojny do civilu. S tou stužkou jsem se i onoho 24. listopadu ženil. I přes rozpačité protesty své nastávající, jsem si ji těsně před obřadem, když už jsme oba stáli před oddávajícím, připíchl. Byl to zvláštní pocit, do té doby pro mě nepoznaný, když jsem stál před oddávajícím, kovaným komunistou, se znakem odporu proti jeho partaji na klopě. Půlka našich tehdejších stavebních hostů odešla brzy odpoledne z hostiny na Letnou, odkud se vrátili až večer, nadšení vším tím, co tam tehdy viděli. Když mi pak večer švagři unesli nevěstu, a já je našel v jenom z barů na Zahradním Městě, všichni tam viseli přikovaní očima k televizním obrazovkám, kde sledovali zprávy. Tehdy právě začaly praskat ledy i v oficiálních médiích…

Pro mě osobně to byla doba neskutečných změn. Musel jsem si zvyknout na fakt, že jsem ženatý a že budu otcem, na fakt, že se mi před očima odehrává nejúžasnější historická událost, kterou jsem do té doby měl možnost zažít.

Tehdy bylo všechno doslova nové. Stál jsem na nádvoří ve vysočanské Pragovce, kde během generální stávky stáli všichni od nejvyššího vedení podniku až po posledního člena nádvorní čety, co měl beranici plnou kovových špon. Cítil jsem se součástí neskutečného obrovského organismu, který fungoval v dokonalé souhře a harmonii. Lidé se na sebe všude smáli, poprvé za svůj život jsem viděl tak hromadnou explozi pozitivní energie.

Oblepené metro, doslova každý centimetr čtvereční plochy stěn na sobě nesl nějaký kus papíru, u kterého stáli lidé, aby si ho přečetli. Na některé vyvěšené plakáty se stály dokonce fronty. Socha svatého Václava plná květin, vzkazů a barev…

Bylo to asi nejhektičtější období mého dosavadního života, a já jsem moc rád, že jsem to mohl zažít. Nikdy před tím, ani potom, jsem už nic podobného nezažil. Najednou i ty haly ve fabrice vypadaly tak nějak jinak. I ten dědek na vrátnici se po ránu usmíval…

Čas běžel dál, a přinesl spoustu negativních změn, o nich ale dnes psát nechci. Dnes chci psát o té úžasné době, okolo 17. listopadu 1989.

Ještě na jednu věc si pamatuju – tehdy, krátce po Sametu, jsem měl v noci sen, že žádný 17. listopad nebyl, že se nic nezměnilo, že na Hradě dál seděl Husák, že jsme dál museli držet hlavy pěkně sklopené, hubu a krok srovnané s politickým vedením té jediné vedoucí strany…

V tom snu jsem znovu cítil smrad z ranního autobusu, odér Kilimandžára z Kubánců, co neodjeli budovat svůj vlastní ráj pro Fidela, ale zůstali s námi, aby se učili jíst příborem, splachovat záchod a dělat něco jiného, než tančit a hrát baseball…

Z toho snu jsem se probudil úplně zpocený, a první co jsem si řekl, byla slova – zaplať pánu Bohu za 17. listopad.

I přes ty spousty negativních věcí, které sebou polistopadový vývoj přinesl, si to myslím dodnes. To, co se tehdy událo, bylo dobré, jiná věc je, že každá revoluce požírá své děti.

A my všichni, kteří jsme tu dobu zažili, jsme byli jejími dětmi. Ale doba to byla krásná, ty vzpomínky nám nikdo nemůže vzít, i když se někteří sakra snaží…

 

 

 

Autor: Vladimír Kroupa | úterý 18.11.2014 10:33 | karma článku: 11,34 | přečteno: 491x
  • Další články autora

Vladimír Kroupa

V Brně sněží, v ODS jsou zřejmě závěje…

Primátorka Brna, paní Vaňková, si naběhla s jednou pitomou fotkou. Veřejnost neví, co se dělo po cvaknutí foťáku, ale vnímá, co se děje po zveřejnění oné fotky...

2.8.2023 v 14:11 | Karma: 44,52 | Přečteno: 5535x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Pomáhat Ukrajině ano, ale ne za cenu hlouposti...

Jak už asi mnozí z Vás vědí, z ukrajinského obilí a dalších potravin se stává problém. Jedna věc je jeho množství, druhá věc je riziko zdravotní závadnosti takových komodit...

18.4.2023 v 10:33 | Karma: 46,62 | Přečteno: 10217x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Málem jsem zabil dítě / Málem jsem umřel…

Zaseknul se mi závěr. Trhnul jsem s ním dozadu, abych vyhodil vzpříčený náboj. Když se mi to konečně povedlo znovu jsem na něj zamířil. Jeho obličej, který ke mně otočil, byl dokonalým terčem...

23.3.2023 v 11:09 | Karma: 20,05 | Přečteno: 833x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Den, kdy se naivům zastavil dech…

Píšu naivům, protože člověk nenaivní, nebo třeba šachista, co umí přemýšlet o dva tahy dopředu, musel s něčím takovým počítat. Otázka nezněla - zda, ale - kdy...

24.2.2023 v 13:59 | Karma: 31,22 | Přečteno: 1379x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Proč není dobré pro mír ustupovat zlu…?

Protože zlo takový mír neocení, naopak udělá všechno proto, aby takový „mír“ v budoucnu pošlapalo. Co bude pak? Další ústup a další domnělý mír...?

17.2.2023 v 13:43 | Karma: 43,34 | Přečteno: 3846x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 2182
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3086x
Bývalý bouřlivák, bývalý rváč, bývalý voják štěstěny, bývalý kalič, bývalý spisovatel. Současný pozorovatel všedností i jinakostí, na které se dnes ze svého skladu vzpomínek dívá úplně jinak, než jak se na ně díval v těch bývalých, bouřlivějších dobách...

 Dum Spiro Spero... 

 

                                

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy

Oblíbené články

Co právě poslouchám