Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Názory některých lidí opravdu nechápu…

Jako malý kluk jsem hltal Mayovky, Foglarovky, knihy od Ernesta Thompsona Setona, Jacka Londona, J. F. Coopera, no, seznam by to byl dlouhý. Všechny knihy, co jsem jako kluk četl, měly jedno společné…

.

Jejich hrdinové byli vesměs slušní, odvážní lidé, čestní, a všichni jejich autoři posunuli jejich příběh ke konci, kde dobro vítězí nad zlem, kde čestný vyhraje nad lumpem, kde se silnější postaví za slabšího.

To všechno tvarovalo mou tehdy chlapeckou osobnost, mnoho z oněch příběhů se mi nadosmrti zarylo pod kůži a činy i postupy oněch hrdinů jsem už tehdy začal považovat ze hodné následování – přešly mi doslova do krve. Nikdy bych nechtěl stát na straně těch zlých z oněch příběhů, vždy jsem se viděl být tím na straně dobra, na straně pomáhajících, ne na straně  vlků, ani ovcí, ale vždy na straně ovčáckých psů, chránících vždy slabší ovce a nic neodpouštějících směrem k vlkům.

Snad proto, když Rus vstoupil na jaře na území Ukrajiny, když tam začal vraždit ve velkém a hodně zákeřnými způsoby nevinné civilisty, děti, ženy, staré i mladé, proto jsem ani na chvíli nepochyboval nad tím, na čí stranu se postavím.

Ano, vnímal jsem do té chvíle Ukrajinu i jako v určitých směrech problematickou zemi, to mi ale ani trochu nebránilo v tom, abych si po ruské invazi okamžitě srovnal v hlavě, kdo je oběť, kdo je vrah, komu je třeba pomoci, i když mě to možná bude v budoucnu něco stát.

Ani na vteřinu mě nikdy nenapadlo, že bych měl závidět lidem, kteří přišli, když ne o vše, tak o mnohé, co pro ně znamenalo normální život, abych jim záviděl, že do naší země uprchli před ruskými vrahy třeba v Mercedesech, Audi, nebo BMW.

Vždy jsem si dokázal srovnat v hlavě, že mnoho z nich má už jen právě ta auta a pár igelitek v nich, jen tolik málo, co je spojuje s jejich bývalým normálním životem.

Nikdy jsem nepocítil ani na chvíli pocit, že by mě někdo z nich nenáviděl, že bych ze strany těch uprchlíků cítil snad nějakou povýšenost, naopak jsem vždy viděl jen vděčnost za to, že jsme se my Češi k ukrajinským válečným uprchlíkům zachovali jako praví bratři, že jsme okamžitě nabídli pomocnou ruku, a nejen jim, ale i těm z Ukrajinců, kteří zůstali doma, aby ruským vrahům vzdorovali.

Po hodně dlouhé době jsem pocítil hrdost na to, že jsem Čech.

Musel bych se hanbou propadnout, kdybych cítil tyto věci opačně, kdybych ukrajinské uprchlíky pomlouval, kdybych se neštítil vymýšlet si na jejich adresu neskutečné lži.

Možná že za to vděčím právě pánům Mayovi, Foglarovi, E.T. Setonovi, J.O. Cooperovi, Londonovi, Dicku Francisovi, Dumasovi a dalším, že se ze mě nestala pokřivená závistivá karikatura člověčenství, která svou vlastní frustraci a životní neúspěchy přehazuje na bedra lidí, kteří se provinili jen tím, že měli tu „drzost“, aby u nás hledali úkryt před vrahy.

Někteří lidé ale asi mnou jmenované autory nečetli, nemají v sobě zakódovaný onen nehmatný dar, dar soucitu, lidské empatie a odvahy cítit sounáležitost se slabšími a ohroženými.

Pokud by tomu tak nebylo, nemohli by si přeci myslet, a ještě k tomu veřejně napsat něco takového:

Jestli si myslíte, že většina uprchlíků jsou psychicky vyčerpaní běženci, kteří nám budou do skonání světa děkovat za pomoc, jste na omylu. Jak se mění náš pohled na ně, bude se měnit jejich na nás. V některých případech se ani měnit nebude, protože mnozí Ukrajinci – a já opět podotknu že jsou to v devadesáti procentech muži, jelikož jejich ženy jsou na tom jinak díky své „hodné“ povaze – nás považují za něco méně v poměru k sobě. Je to podobný poměr, s jakým na nás kouká Němec.“

Zdroj: https://hewlit.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=788027

Jsou mezi námi tací, kteří se ve své „blbé“ náladě plácají a házejí vinu za ni na všechny strany, určitě nejsou schopní si uvědomit, že plivat na ohrožené a slabé je hlavně o jejich vlastní blbé náladě.

A to víte, že jsou mezi námi tací, co nesouhlasí. Takoví co neprskli ukrajinskou vlajku, kam jen mohli, a někteří už jenom z toho důvodu, že se to od nich očekávalo. Takoví jsou i drzí a ozvali se směrem k druhým s otázkami, jako třeba, když tedy někdo ví všechno, proč nemluví o věcech obecných. Proč takový znalý člověk neodpovídá na otázky, jak skončit naši dlouhodobou blbou náladu.“

Zdroj: https://hewlit.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=788191

 

Jsem přesvědčený o tom, že tací lidé nikdy nepoznají osvobozující pocit sounáležitosti s druhými lidmi, kteří jsou v právu, s lidmi, jejichž právo bylo krutě pošlapáno, s lidmi, kteří jsou v ohrožení: Lidé, kteří nedokáží empaticky podat pomocnou ruku nikdy nepoznají uvědomění, že dávat je mnohdy úžasnější, než jen brát, nebo stát stranou.

Takové lidi opravdu nechápu, nerozumím jim, a hlavně jim ani rozumět nechci. Tací totiž většinou stáli v mých klukovských knihách přesně na opačné straně, než stáli ti, které jsem vždy obdivoval a kteří mi vždy byli vzory...

.

 

Autor: Vladimír Kroupa | pátek 10.6.2022 12:02 | karma článku: 34,40 | přečteno: 1989x
  • Další články autora

Vladimír Kroupa

V Brně sněží, v ODS jsou zřejmě závěje…

Primátorka Brna, paní Vaňková, si naběhla s jednou pitomou fotkou. Veřejnost neví, co se dělo po cvaknutí foťáku, ale vnímá, co se děje po zveřejnění oné fotky...

2.8.2023 v 14:11 | Karma: 44,52 | Přečteno: 5535x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Pomáhat Ukrajině ano, ale ne za cenu hlouposti...

Jak už asi mnozí z Vás vědí, z ukrajinského obilí a dalších potravin se stává problém. Jedna věc je jeho množství, druhá věc je riziko zdravotní závadnosti takových komodit...

18.4.2023 v 10:33 | Karma: 46,62 | Přečteno: 10217x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Málem jsem zabil dítě / Málem jsem umřel…

Zaseknul se mi závěr. Trhnul jsem s ním dozadu, abych vyhodil vzpříčený náboj. Když se mi to konečně povedlo znovu jsem na něj zamířil. Jeho obličej, který ke mně otočil, byl dokonalým terčem...

23.3.2023 v 11:09 | Karma: 20,05 | Přečteno: 833x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Den, kdy se naivům zastavil dech…

Píšu naivům, protože člověk nenaivní, nebo třeba šachista, co umí přemýšlet o dva tahy dopředu, musel s něčím takovým počítat. Otázka nezněla - zda, ale - kdy...

24.2.2023 v 13:59 | Karma: 31,22 | Přečteno: 1379x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Proč není dobré pro mír ustupovat zlu…?

Protože zlo takový mír neocení, naopak udělá všechno proto, aby takový „mír“ v budoucnu pošlapalo. Co bude pak? Další ústup a další domnělý mír...?

17.2.2023 v 13:43 | Karma: 43,34 | Přečteno: 3846x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

  • Počet článků 2182
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3086x
Bývalý bouřlivák, bývalý rváč, bývalý voják štěstěny, bývalý kalič, bývalý spisovatel. Současný pozorovatel všedností i jinakostí, na které se dnes ze svého skladu vzpomínek dívá úplně jinak, než jak se na ně díval v těch bývalých, bouřlivějších dobách...

 Dum Spiro Spero... 

 

                                

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy

Oblíbené články

Co právě poslouchám