Těší mě, Cháron...(3) - Opona se zvedá...

,,Měla bych pro vás návrh. Když budete souhlasit, mohlo by to být fajn a třeba by to mohlo k něčemu být. Co byste říkal tomu, kdyby jsme si spolu zítra vyšli ven?“

Kostel v areálu lécebny v Bohnicích

 

,,Jak to myslíte?!“ – byl jsem opravdu překvapený. 

 

,,Prostě se zítra po obědě sebereme a půjdeme spolu někam do centra Prahy. Budeme se procházet a vy se budete jen tak rozhlížet okolo sebe. Možná, že dojdeme někam a uvidíme něco, co by vás mohlo popostrčit alespoň o maličký krůček zpátky do vašich vzpomínek.“ 

 

,,A to můžu…?“ 

 

,,Myslíte, jestli můžete uvidět nějakou ulici, nebo dům, nebo cokoliv, co by u vás mohlo vykřesat jiskřičku vzpomínek? Nebo máte na mysli to, jestli se smíte vzdálit z léčebny?“ 

 

,,Vlastně jsem myslel nejdřív na to, jestli odtud opravdu můžu na chvíli vypadnout. Teď, když nad tím tak přemýšlím, tak mě zajímá i to, jestli fakt můžu vidět, nebo zažít něco, co u mě ,,rozsvítí vypínač“ a já budu zas ve své hlavě ,,doma“…“ 

 

,,No, tak jednoduché to asi nebude, pochybuji, že by mohlo nastat něco, co by vám kompletně a beze zbytku vrátilo paměť. Určité dílčí střípky se ale mohou poskládat. Třeba jen něčí tvář, slovo, nebo i vůně. Bohužel byste se měl připravit na to, že s největší pravděpodobností si nikdy nevzpomenete kompletně na celou svou minulost…“ 

 

,,Ale jsou přeci i takové případy. Třeba nějaký stres, nebo šok, po kterém se opravdu jednou ,,rozsvítí“. Ano, nebo ne?!“ 

 

,,Jistě. Lidský mozek známe méně, než naší sluneční soustavu, já jen ve vás nechci vzbuzovat nějakou falešnou naději. Teď je důležité, jestli s tím vůbec souhlasíte a jestli se mnou chcete zítra jít?!“ 

 

,,A mám snad na vybranou?!“  

 

Půl druhé ráno. 

 

Zase nespím. Včera za mnou znovu byl kapitán Kadlec. Nakonec z něho vypadlo, že ti jeho experti nejsou schopní jednoznačně potvrdit, jestli ty brzdy na Audině byly opravdu nějakým způsobem ještě před nehodou poškozené. Oheň a jeho žár dost radikálně poznamenal celý brzdový systém a i když podle některých markantů tady ta možnost byla, dokázat nemůžou nic. To ho asi nepotěšilo. Přibyla mu další ,,neznámá“. 

 

,,Odkud máte to tetování?“ 

 

Narážel na krásnou ,,kérku“ na mém předloktí. 

 

,,To mě zkoušíte? Jak to mám vědět, odkud ho mám?!“ 

 

,,Bod pro vás, pane ,,No name“. Máte pravdu, říkal jsem si, že se třeba chytíte…“ 

 

Jeho pohled byl pořád upřený na mou ruku. ,,Seděl“ na ní tygr. Uši měl připlácnuté k hlavě a jeho vyceněné tesáky byly impozantní. Levou přední tlapou přidržoval na zemi hada – kobru. Ta měla od jeho pracky vztyčené tělo a její ,,kápě“ byla útočně rozevřená. Z rozeklané tlamy trčel typický, hadí jazyk. V jeho pozadí byly vidět jedové zuby. Měla hlavu na stejné úrovni s tygrem a vlastně si hleděli do očí. 

 

Nekonečný obraz boje dobra se zlem – to bylo to jediné, co mě při pohledu na ten obrázek napadalo.  

 

Na nic okolo jeho vzniku jsem si ale nevzpomínal. 

 

,,Je to hezká práce. Víme, že zavřený jste podle databáze otisků prstů nebyl. Tedy alespoň u nás v republice ne. Taky tady v kriminále – pokud je mně známo, tak hezký kérky nevznikají… 

 

,,Jestli vám to pomůže, tak obřezanej taky nejsem. Tak to asi nebudu Žid! Tím se okruh vašeho pátrání, řekl bych celkem zužuje…“ 

 

Už mě vážně svýma otázkama sral – jinak se to říci nedá!  

 

Byl to vážně super pocit, být někde jinde, než mezi stěnami nemocnice, či v zahradě v Bohnicích. 

 

Doktorka Víchová byla skvělá. Přinesla mně dokonce nějaké džíny, košili a svetr. Moje oblečení, co jsem měl na sobě v době nehody, zřejmě zmizelo někde v nemocniční spalovně a tepláková souprava, kterou jsem měl v léčebně by asi nebyla na ,,procházku“ to pravé… 

 

Pomalu jsme se courali po centru Prahy. Byl to zvláštní pocit, necítil jsem se tam úplně cizí, ale přitom jsem nepoznával žádné z míst, které jsme při chůzi míjeli. Až jsme došli na nějaké náměstí, jemuž vévodil kostel. Dnes už vím, že to bylo Náměstí míru  a ten kostel je zasvěcený svaté Ludmile. 

 

Tam se to stalo! 

 

Vlevo od nás zazvonila tramvaj na chodce. Nějaká vlákna v mém mozku k sobě našla cestu a já  jsem věděl, že jsem tam už někdy byl. 

 

,,Počkejte prosím!“ 

 

Zastavil jsem se a zachytil jsem doktorku za ruku. V tu chvíli jsem ani nepřemýšlel, jestli se hodí, že jsem se dotkl její ruky. Ani ona to, jak se zdálo nebrala nijak osobně a jen zůstala stát a upřeně sledovala můj obličej. 

 

,,Vy jste si na něco vzpomněl…!“ 

 

Neptala se, prostě to konstatovala. Byla dobrá. 

 

,,Nedá se říct, že bych si přímo vzpomněl, ale najednou vím, že to tady znám. Tudy jsem chodil. Můžeme jít támhle dolů napravo?!“ 

 

Vykročili jsme směrem, kterým jsem ukázal a já už dopředu věděl, co tam najdeme. 

 

Banka! 

 

Zůstali jsme před ní stát. Byla to pobočka Komerční banky. Snažil jsem se poskládat dohromady střípky rozptýlené v mé paměti.  

 

Marně, dál jsem se nedostal… 

 

Jediné, co jsem na beton věděl, byl fakt, že to místo znám. Pracoval jsem tady? Mám tady účet? 

 

Otázky, otázky, otázky. 

 

,,Chcete jít dovnitř?“ - vytrhl mě z přemýšlení doktorčin hlas. 

 

,,Myslím, že tam musíme jít. Proto jsme přeci venku…“ 

 

Vpravo před námi byly dva- tři schody. Nad nimi byl po pravé straně pultík, za kterým seděl chlápek v černých kalhotách a bleděmodré košili. Naproti němu byla řada zasklených přepážek. Po naší levé ruce pokračovala hala asi dalších 10 – 15 metrů. Na konci bylo vidět schodiště vedoucí kamsi dolů, do suterénu. Já najednou s jistotou věděl, že vedou k depozitním schránkám. Po obou stranách haly byly stoly a u nich úředníci a úřednice. Jak jsme tam tak stáli a rozhlíželi se, od jednoho z těch stolů se zvedl mohutný chlap a přišel k nám. 

 

Natáhl směrem ke mně ruku jakoby k pozdravu. 

 

,,Dobrý den! Už jsem vás tady u nás dlouho neviděl, pane Pokorný…“  

 

Bingo…! 

 

Byl jsem jako opařený. Ne, jméno Pokorný ve mně neprotrhlo žádnou hráz vzpomínek. Byl jsem jen překvapený z celé té situace. Asi to trvalo celou věčnost, než jsem přijal do své a stiskl jeho ruku. Vůbec jsem nevěděl, co mám říkat. Ten chlápek, jeho tvář, ani hlas mi nepřipomínaly vůbec nic. 

 

Doktorka Víchová byla pohotovější. Zatahala mě za rukáv a spustila herecky afektovaným hlasem. 

 

,,Stejně jsme tady zbytečně miláčku! Ten výpis ti tady nikdo bez kartičky nedá a je to ztráta času! Mohl jsi se večer u mě mrknout na NET a ten výpis si vytisknout…!“ 

 

Úžasně ,,rozhořčeně“ pohodila hlavou a já se konečně pomalu dostával do role. Bankovní úředník pozvedl ruce dlaněmi k nám a myslíce zřejmě na pověst a klid v bankovním domě, začal těmi dlaněmi mírně pohybovat ze strany na stranu. 

 

,,Ale není třeba se rozčilovat. Samozřejmě, že u tak váženého klienta, jako jste vy, pane Pokorný, uděláme vše, aby jste tu nebyl zbytečně! Račte prosím k mému stolu, vše vyřešíme raz – dva.“ 

 

Dlaní na mém rameni mě nasměroval ke stolu, od kterého se před okamžikem zvedl. Doktorka si sedla s oním úžasně nasraným výrazem, jakého jsou schopny jen ženy, které ještě netuší, že jsou na začátku své porážky a nehodlají se dát lacino. K dovršení své role si přehodila nohu přes nohu a tou horní jakoby nervózně pohupovala. Paže měla překřížené na prsou a prsty jí škubaly, jako by měla tiky. Doslova z ní sálalo -,,no tak to se uvidí, kdo měl pravdu…“ 

 

Byla skvělá! Dokonale uměla využít všeho, co se asi naučila od svých neurotických pacientů a pacientek. Úředník se na mě usmál, na doktorku jen mrkl pohledem, při němž se na jeho rtech úsměv změnil v škleb. Asi si v duchu říkal něco o tom, jako - ,,chudák chlap, ale já jí ukážu hysterce jedný…!“  

 

A tak i on sedl na lep ženské rafinovanosti. Trvalo to jen pár minut a měl jsem v ruce list papíru. Úředník tím zřejmě porušil hromadu nařízení, určitě měl po mně chtít alespoň občanku, když už jsem neměl bankovní, identifikační kartičku. Jak už jsem řekl – ženská rafinovanost dokáže dělat z chlapů blbce. Konec konců, jeho nařízení, to nebyl můj problém. Můj problém měl podobu potištěného listu papíru, který jsem držel v ruce. Úředník se s námi rozloučil se žvatláním o vážených klientech a o tom, že když se chce, všechno jde… 

 

,,Ježíši to byl vůl…!“ 

 

Překvapeně jsem se na doktorku podíval. Zakrývala si pusu dlaní a se zakloněnou hlavou se od srdce smála. 

 

,,Promiňte, já si nemůžu pomoct…!“ 

 

Byla skvělá a mě v tu chvíli napadlo, jestli je v jejím životě někdo, pro koho se takhle krásně směje každý den. Celá tahle,,akce“ mně jí pomohla vidět nejen jako krásnou, ale i ,,normální“ ženskou. Se smyslem pro humor a lidsky hřejivou. Při pohledu na její zdravý smích jsem se rozesmál taky a uvědomil jsem si, že je to poprvé, co se od nehody směju. Kdy jsem se naposledy smál před tím, to jsem si stejně, jako cokoliv co bylo ,,před tím“ nepamatoval. 

 

Text který jste právě dočetli, je pokračováním mé detektivky - ,,Těší mě, Cháron..." Je to o muži, který při autonehodě ztratil paměť a čeká ho boj o život s lidmi, kteří mu nevěří, že si ze své minulosti nepamatuje vůbec nic. Musí si vzpomenout na vše, co se naučil, aby přežil. Jak už to bývá, jde o veliké peníze, o veliký zločin, který k nim vedl a o lásku, která krutě skončila. Je to o vůli přežít za každou cenu. Doslova...

 

 

 

 

 

 

Autor: Vladimír Kroupa | sobota 25.10.2008 19:40 | karma článku: 18,27 | přečteno: 1818x
  • Další články autora

Vladimír Kroupa

V Brně sněží, v ODS jsou zřejmě závěje…

Primátorka Brna, paní Vaňková, si naběhla s jednou pitomou fotkou. Veřejnost neví, co se dělo po cvaknutí foťáku, ale vnímá, co se děje po zveřejnění oné fotky...

2.8.2023 v 14:11 | Karma: 44,52 | Přečteno: 5535x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Pomáhat Ukrajině ano, ale ne za cenu hlouposti...

Jak už asi mnozí z Vás vědí, z ukrajinského obilí a dalších potravin se stává problém. Jedna věc je jeho množství, druhá věc je riziko zdravotní závadnosti takových komodit...

18.4.2023 v 10:33 | Karma: 46,62 | Přečteno: 10217x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Málem jsem zabil dítě / Málem jsem umřel…

Zaseknul se mi závěr. Trhnul jsem s ním dozadu, abych vyhodil vzpříčený náboj. Když se mi to konečně povedlo znovu jsem na něj zamířil. Jeho obličej, který ke mně otočil, byl dokonalým terčem...

23.3.2023 v 11:09 | Karma: 20,05 | Přečteno: 833x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Den, kdy se naivům zastavil dech…

Píšu naivům, protože člověk nenaivní, nebo třeba šachista, co umí přemýšlet o dva tahy dopředu, musel s něčím takovým počítat. Otázka nezněla - zda, ale - kdy...

24.2.2023 v 13:59 | Karma: 31,22 | Přečteno: 1379x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Proč není dobré pro mír ustupovat zlu…?

Protože zlo takový mír neocení, naopak udělá všechno proto, aby takový „mír“ v budoucnu pošlapalo. Co bude pak? Další ústup a další domnělý mír...?

17.2.2023 v 13:43 | Karma: 43,34 | Přečteno: 3846x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Izraelský ministr Ben Gvir měl nehodu, auto po nárazu skončilo na střeše

26. dubna 2024  19:04

Izraelský ministr národní bezpečnosti Itamar Ben Gvir měl autonehodu ve městě Ramla ve středu země....

EU se od zemí jako Česko naučila hodně o Kremlu i Putinovi, řekla Leyenová

26. dubna 2024  18:09,  aktualizováno  18:29

Díky hořkým zkušenostem, které mají země ze středu a východu Evropy se Sovětským svazem, se...

Zkusil unést hocha ze školky, vydával se za jeho matku. Mladík dostal rok vězení

26. dubna 2024  18:16

Nejprve telefonicky a poté i osobně se čtyřiadvacetiletý muž snažil vynutit si vydání chlapce z...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 2182
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3086x
Bývalý bouřlivák, bývalý rváč, bývalý voják štěstěny, bývalý kalič, bývalý spisovatel. Současný pozorovatel všedností i jinakostí, na které se dnes ze svého skladu vzpomínek dívá úplně jinak, než jak se na ně díval v těch bývalých, bouřlivějších dobách...

 Dum Spiro Spero... 

 

                                

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy

Oblíbené články

Co právě poslouchám