Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zlatá „Vejtřaska“…

Se zájmem jsme si dnes přečetl článek, ve kterém se psalo o záchraně těhotné ženy, která ještě spolu s několika dětmi uvízla ve veliké vodě kdesi u Valašského Meziříčí…  

Praga V3S

 

Hasiči se prý k ohrožené ženě nemohli dostat a to ani za použití moderní techniky, včetně člunu. Uvažovalo se o povolání vrtulníku, ale toho nakonec nebylo třeba.

Nakonec se rozhodli uskutečnit pokus, kdy dobrovolní hasiči osedlali starou dobrou Pragu V3S a bylo vymalováno…

To mě vede k malému zamyšlení.

„Vejtřasku“ dobře znám, byl to první náklaďák, který jsem se kdysi učil řídit. Tehdy jsem si po odvodu, v přípravě na svou vojenskou profesi, dělal řidičák skupiny „C“, který mě tehdy stál 300,- (!!!) Kčs.To, co jsem s těmito auty zažil později na vojně, to mě jen přesvědčilo o tom, že Vejtřasku zničí jen atomový výbuch a to jen v případě, že se odehraje na její korbě…

Ten náklaďák se prostě dostal všude, vydržel víc než stádo týraných koní a nenechal nás ve štychu ani na jednom cvičení v šumavských hvozdech, v terénu, kde byl někdy problém i jít pěšky.

Mám i další důvod, proč mám tenhle auťák rád. Kdysi jsem se vyučil v podniku Praga a Avia a tak jsem se na jeho výrobě často osobně podílel. Bylo to auto, které bylo konstrukčně jednoduché a jak známo – v jednoduchosti je síla. Jediné, co nám trochu později na vojně kazilo názor byl fakt, že někdy v zimě (tehdy nějak nebyl problém, tak jako je problém dnes, když bylo častěji –20 °C) prostě ty patronky s čistým éterem nestačily a někdy to ne a ne chytnout. Potom ale stačilo srolovat Rudé právo (noviny – pro ty po sametu narozené), nemít nablízku politruka, který by z toho asi dostal psotník a po zapálení těch novin je prostě šoupnout do nasávání motoru…

Kolikrát bylo v autoparku víc kouře z novin, než z výfuků… :-)))

Přes to všechno si dovolím tvrdit, že „Vejtřasky“ byli solí naší armády a našich staveb. Nebyly to mašiny nijak rychlé, ale to, co oddřely, za to by se nemusela stydět tisícovka otroků při stavbě pyramid. Dovolím si vzdát hold těmto náklaďákům, co mě ukázaly, že české výrobky jsou (občas) to nejlepší, co se v dané kategorii a čase dá najít.

Kdo měl někdy tu čest, jakou jsem měl kdysi já a kočíroval toho tažného valacha, tak mi snad dá za pravdu…

Je hodně dokonalých aut, ve kterých bych chtěl někdy sedět, ale je málo aut, která tak dokonale seděla mně…

Díky „Vejtřino“!

 

Autor: Vladimír Kroupa | pondělí 17.5.2010 12:23 | karma článku: 28,36 | přečteno: 2293x
  • Další články autora

Vladimír Kroupa

V Brně sněží, v ODS jsou zřejmě závěje…

Primátorka Brna, paní Vaňková, si naběhla s jednou pitomou fotkou. Veřejnost neví, co se dělo po cvaknutí foťáku, ale vnímá, co se děje po zveřejnění oné fotky...

2.8.2023 v 14:11 | Karma: 44,52 | Přečteno: 5535x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Pomáhat Ukrajině ano, ale ne za cenu hlouposti...

Jak už asi mnozí z Vás vědí, z ukrajinského obilí a dalších potravin se stává problém. Jedna věc je jeho množství, druhá věc je riziko zdravotní závadnosti takových komodit...

18.4.2023 v 10:33 | Karma: 46,62 | Přečteno: 10217x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Málem jsem zabil dítě / Málem jsem umřel…

Zaseknul se mi závěr. Trhnul jsem s ním dozadu, abych vyhodil vzpříčený náboj. Když se mi to konečně povedlo znovu jsem na něj zamířil. Jeho obličej, který ke mně otočil, byl dokonalým terčem...

23.3.2023 v 11:09 | Karma: 20,05 | Přečteno: 833x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Den, kdy se naivům zastavil dech…

Píšu naivům, protože člověk nenaivní, nebo třeba šachista, co umí přemýšlet o dva tahy dopředu, musel s něčím takovým počítat. Otázka nezněla - zda, ale - kdy...

24.2.2023 v 13:59 | Karma: 31,22 | Přečteno: 1379x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Proč není dobré pro mír ustupovat zlu…?

Protože zlo takový mír neocení, naopak udělá všechno proto, aby takový „mír“ v budoucnu pošlapalo. Co bude pak? Další ústup a další domnělý mír...?

17.2.2023 v 13:43 | Karma: 43,34 | Přečteno: 3846x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, zraněním na místě podlehl

28. dubna 2024  11:15,  aktualizováno  13:29

V Ostravě na ulici Rudná poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Budeme radikální. Pro zachování důchodového věku uděláme všechno, řekl Havlíček

28. dubna 2024  13:28

Hnutí ANO udělá vše pro to, aby se nezvyšoval důchodový věk, řekl v pořadu Za pět dvanáct Karel...

Malostranský zápisník: Ze tří žen zbyla ve vládě jedna, ale ta zase vydá za tři

28. dubna 2024

Premium Proč se opět nepovedla feminizace české vlády? Kdo je poslední vládní květinka, která když mluví,...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek. Představil strategii zdravotnictví

28. dubna 2024  12:58

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

  • Počet článků 2182
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3086x
Bývalý bouřlivák, bývalý rváč, bývalý voják štěstěny, bývalý kalič, bývalý spisovatel. Současný pozorovatel všedností i jinakostí, na které se dnes ze svého skladu vzpomínek dívá úplně jinak, než jak se na ně díval v těch bývalých, bouřlivějších dobách...

 Dum Spiro Spero... 

 

                                

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy

Oblíbené články

Co právě poslouchám