Lidé nemají při horských túrách rozum a podle toho to také vypadá…

23. 08. 2019 14:13:18
Lidé dnes díky lepší ekonomické situaci jezdí i tam, kde nikdy před tím nebyli. Bohužel, dost lidí je neskutečně naivních (hodně mírný termín...), a o svých výletech přemýšlí v měřítku sledování cestopisu v televizi...

Posledních 5 roků jezdím pravidelně do slovenských Tater. Jak do Nízkých, tak do Vysokých. Letos jsem byl například na samém jejich západním okraji, v okolí Roháčů. To, co jsem tam viděl například při celodenní túře k Roháčským plesům, mi zavdalo důvod kroutit hlavou ještě dnes. Celý den jsem tam potkával „turisty“, kteří se do nadmořské výšky přes 1700 m n /m vydávali jen v kraťáskách a tílku, bez sebemenšího baťůžku s nějakou alespoň větrovkou, o nějaké té alespoň základní zásobičce jídla a vody ani nemluvě. Nejhorší, co jsem ale u takových lidí zaznamenal, byl typ obuvi. V nejlepším případě šlo o stylové, hlavně značkové botky – tenisky, vhodné někam na jogging, ale určitě ne do kamenitého terénu hor, jakými právě Tatry jsou. Jak jsem psal – to v tom lepším případě. Co mi ale doslova vyrazilo dech, byli lidé, co se vydali na horskou túru v gumových PANTOFLÍCH, nebo dámy v BALERÍNKÁCH.

Přísahám, že jsem to viděl na vlastní oči!

Stejnou obuv a styl oblékání jsem zažil i vloni na Chopku (2024 m n/m) v Nízkých Tatrách, nebo rok před tím, když jsme se ve Vysokých Tatrách drápali ze Starého Smokovce přes Malou studenou dolinu na Tériho chatu (2015 m n/m).

Nás, "pohorkářů", jsem potkal cestou naprostou menšinu.

Dnes samozřejmě píšu pod vlivem obrovské tragédie, ke které včera došlo v sousedním Polsku, kdy během silné a na blesky bohaté bouřky zemřelo několik lidí, několik je jich ještě stále nezvěstných a mnoho, mnoho dalších zůstalo zraněných. Proč melu o oblečení, když tam šlo o blesky a bouři...?

Inu proto, protože i to má souvislost s nezodpovědností, lehkovážností, nebetyčnou naivitou a troufám si napsat i lidskou hloupostí.

Stejně, jako jsem viděl lidi v horách nedostatečně oblečené a obuté, lidi nezodpovědné ke svému zdraví, ignorující základní požadavky přežití ve vždy nevypočitatelných vysokých horách, stejně tak jsem tam zažil i několik bouřek. Viděl jsem ve chvíli, kdy jsem se před bouřkou, o které jsem díky sledování mobilní aplikace věděl s několika hodinovým předstihem, s rodinou ukryl v chatě u Popradského plesa, jak mraky bláznů v blížící se bouři, kdy už bylo slyšet i hřmění, drápali na Ostrvu (1984 m n/m), po klikaté kozí stezce, stále vzhůru, aby na vrcholu byli ještě blíže bleskům a nebezpečí.

Jakoby cestou nahoru k Popradskému plesu neminuli odbočku na „Symbolický cintorín“, což je skalní stráň, posetá křížky a cedulkami se jmény lidí, kteří v Tatrách přišli o život...

Takže já osobně si myslím, že podobná tragédie, ke které včera na polské straně Tater, respektive i na slovenské, došlo, byla jen otázkou času a je na 100% jisté, že k něčemu podobnému dojde zas. Lidé jsou bohužel stále nepoučitelní, podobné záležitosti, jakou jsou vysokohorské túry, berou stále z perspektivy sebe sama sedícího někde v křesle doma v obýváku při sledování cestopisných dokumentů.

Vydejte se na jeden den na túru do Vysokých Tater a já Vám zaručuju, že tam uvidíte nespočet lidí, kteří sami sebe naprosto dobrovolně a s nosem pyšně zdviženým nominují na Darwinovu cenu – snad tušíte, o co jde, pokud ne, vygůglete si to...

K té tragédii včera vůbec nemuselo dojít, stačilo jen, kdyby lidé, kterých se dotkla, používali hlavu a respektovali, že něco jako je hora, může mít na jejich život větší vliv, než by se jim mohlo zdát.

Stačilo jen, aby si uvědomili, že blesk v horách je jedním z největších nebezpečí, že ho nepřeperou, ani nevydrží. Stačilo, kdyby si uvědomili, že pokud je hlášená bouře, rovná se vysokohorský výstup nadějnému pokusu o sebevraždu.

Stalo se tak mnoho, a přitom stačilo tak málo a nestalo by se vůbec nic...

P.S. povšimněte si prosím na videu, (skoro u konce, když jsou na vrcholu), které je právě z té hory, kde došlo včera k tragédii, jaké "horské" boty tam lidé mají. Nejlepší je ten mladík ve světlém tričku a s kšiltovkou otočenou štítkem dozadu. Čím více pruhů, tím více adidas...

Autor: Vladimír Kroupa | pátek 23.8.2019 14:13 | karma článku: 43.92 | přečteno: 11006x

Vladimír Kroupa

USA dost možná potřebují Islámský stát…

Trochu si lámu hlavu nad tím, co může stát za současným postojem USA k situaci na severu Sýrie, kde Turecko „řeší“ Kurdy. Možností je mnoho a jedna se docela nabízí...

14.10.2019 v 10:09 | Karma článku: 29.31 | Přečteno: 883 | Diskuse

Vladimír Kroupa

No, hlavně že Turci Americe ve Druhé světové pomohli, Donalde…

Opravdu nevím, co si mám o americkém prezidentovi Donaldu Trumpovi myslet. Zda je opravdu takovým historickým nedovzdělancem, až hňupem, nebo zda někdo jeho slova záměrně komolí...

10.10.2019 v 10:03 | Karma článku: 45.94 | Přečteno: 9175 | Diskuse

Vladimír Kroupa

Vyčítat Karlu Gottovi, že nebyl víc „disident“, je pokrytectví nejhrubšího zrna…

Je příznačné, že mnozí z těch, kdo dnes myjí hlavu Karlu Gottovi, na něj nemohou přes jeho zpěv, ten byl dokonalý, tak si hledají zástupné hole, kterými do něj tepou...

9.10.2019 v 16:47 | Karma článku: 38.91 | Přečteno: 1332 | Diskuse

Díky, pane zpěváku!

I když očekávatelná, přesto smutná zpráva si našla srdce mnoha z nás. Odešla legenda, kus našich životů, odešel PAN zpěvák, Karel Gott...

2.10.2019 v 10:56 | Karma článku: 42.86 | Přečteno: 5135 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Hana Dneboská

Na cestě

Možná vás bude zajímat, co mě přimělo vstoupit do tohoto společenského prostoru? Odpověď najdete v závěru mého článku. Sem patří zmínka, že jsem se rozhodla zčistajasna, aniž bych o tom někdy přemýšlela.

14.10.2019 v 23:01 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 40 |

Marek Trizuljak

Před Gottem jsme si všichni rovni (zamyšlení o úctě a neúctě, o posledních věcech člověka)

Abych předešel nedorozumění: Rovni jsme si před Bohem. Na jeho místo žádná populární osobnost nepatří a žádný člověk nemá být objektem přehnaného kultu. Nazí jsme přišli na svět a nic si z něj neodneseme.

14.10.2019 v 19:22 | Karma článku: 21.50 | Přečteno: 597 | Diskuse

Marek Hurt

Budou mobily opět vypadat jako mobily a ne cihly?

Dodnes mi na pracovním stole leží Motorola MPX200 a dodnes si říkám, že je škoda, že tento koncept malého vyklápěcího telefonu všichni výrobci opustili a já musím nosit placatou skorocihlu, kterou obsluhuji oběma rukama.

14.10.2019 v 19:00 | Karma článku: 5.85 | Přečteno: 295 | Diskuse

Karel Trčálek

Pohřeb Karla Gotta byl totální kýč

Někdo musel říct nahlas, nepříjemnou, ale o to potřebnější pravdu. Ale copak Jana Husa taky neodsoudili kvůli pravdě?

14.10.2019 v 17:36 | Karma článku: 16.12 | Přečteno: 835 | Diskuse

Kamil Novák

Nenávist, je to co nás spojuje

Téměř každou společnost spojoval, mimo jiné, jeden velice silný cit a tím je nenávist k jiné společnosti či skupině lidí. Nenávist je tím častým pojítkem. Nenávist je to, co vedlo v histori k utrpení a lidé jí byli ovládáni.

14.10.2019 v 16:43 | Karma článku: 9.40 | Přečteno: 244 | Diskuse
Počet článků 1973 Celková karma 38.79 Průměrná čtenost 2830

Doufám, že nikdy nebudu tak hloupej, abych si o sobě myslel, že jsem nade všechny chytrej.