Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nemohu číst staré knihy. Jsem sám…?

Doma mám spoustu knih. Některé jsem si pořídil sám, některé mi koupili kdysi dávno rodiče, a některé jsem po rodičích zdědil. Na čtení už bohužel není tolik času, jako dříve, ale stále si říkám – jednou…

.

… jednou, třeba až budu v důchodu, až mi bude více než šedesát, ke kterýmžto narozeninám mám u ženy už dávno objednaný dárek – houpací křeslo, tehdy sáhnu po starých knihách, které už ztratily onu vůni nově otevřené, čerstvě zakoupené knihy, aby začaly vonět jinak.

Aby začaly vonět zašlými časy, v myslích často nalakovaných na růžovo…

No, situace se má tak, že občas, když se nade mnou Pán Bůh a šéfové slitují a najde se více času než těch sotva dvacet minut před usnutím, sáhnu už nyní, ještě daleko před časem houpacího křesla, po nějaké té starší knížce. A právě tehdy začíná můj plán houpání a čtení starých knih dostávat povážlivé trhliny.

Nevím, čím to je, snad jen tuším, ale pravda je taková, že se do knihy, kterou jsem kdysi miloval a v dávných dobách, třeba v rozmezí svých 16 - 25-ti let, jsem ji četl opakovaně rok, co rok, se dnes nedokážu znovu do takové knihy začíst, ani kdybych se rozkrájel.

Najednou nedokážu ocenit dobrodružství Robinsona, knihy Karla Maye jsou pro mě najednou „nečitelné“ a co mě nejvíce mrzí, už ani ty temné uličky a příběhy Rychlých šípů ve Stínadlech, mě absolutně neoslovují. Ale nejen to, ani detektivky Eda Mac Baina, ani Jacka Schaefera Muž se srdcem kovboje, nebo Jezdec z neznáma, mě najednou „nebaví“. Mauglí mě najednou nudí, Tarzan mi přijde opravdu ztracen v pralese mého dnešního vnímání. Dokonce i Arthur Hailey a jeho Letiště, Penězoměnci, nebo Hotel, mě nedokáží vtáhnout dál, než na pár prvních stránek a znovu se vracejí na své místo v knihovně.

Mám takovou teorii, proč tomu tak najednou je. Jedna věc je samozřejmě prožité zkušenosti, které dnes mám, ale v době prvního čtení těch starých knih mi chyběly, další věc je podle mého dnešní doba, která nás všechny, nebo alespoň mě osobně, semlela podle svého. Dnes, jako by mě už nudily pasáže týkající se například rodinného života románového hrdiny, nebo jakékoliv části knih, které se přímo netýkají nejdůležitější zápletky příběhu. Dnes jsem zvyklý číst vše „ve zkratce“, jakoby kliknutím počítačové myši, a tím pádem ve zlomku vteřiny dostávám před sebe to, co před sebou mít chci.

Informace dneška, například zprávy, jsou toho příkladem, dnes mě nezajímá nějaká omáčka okolo, dnes chci fofr – akci - reakci a šup, jedeme dál na další událost…

 A pak se mi dostane do ruky stará kniha, která po mě vyžaduje odpoutání se od prošlých let, od rychlosti dneška, chce po mě najednou klid a dlouhé potápění se ke dnu příběhu, kde se hodně hluboko skrývá pointa, vrah a potvrzení nějaké vlastní myšlenky, tipu, kdo je vrah, jestli příběh dopadne dobře, nebo špatně, jestli a jací hrdinové se příběhově dožijí poslední stránky…

A já se přiznám, že už tohle nějak neumím, už jsem ztratil onu schopnost užívat si příběhu se všemi jeho vedlejšími větvemi a odbočkami. Staré knihy (až na pár výjimek…) mě najednou nebaví číst.

Máte to někdo podobně, nebo v tom jedu sám…?

.

 

Autor: Vladimír Kroupa | pondělí 20.8.2018 12:28 | karma článku: 33,60 | přečteno: 1417x
  • Další články autora

Vladimír Kroupa

V Brně sněží, v ODS jsou zřejmě závěje…

Primátorka Brna, paní Vaňková, si naběhla s jednou pitomou fotkou. Veřejnost neví, co se dělo po cvaknutí foťáku, ale vnímá, co se děje po zveřejnění oné fotky...

2.8.2023 v 14:11 | Karma: 44,52 | Přečteno: 5534x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Pomáhat Ukrajině ano, ale ne za cenu hlouposti...

Jak už asi mnozí z Vás vědí, z ukrajinského obilí a dalších potravin se stává problém. Jedna věc je jeho množství, druhá věc je riziko zdravotní závadnosti takových komodit...

18.4.2023 v 10:33 | Karma: 46,62 | Přečteno: 10217x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Málem jsem zabil dítě / Málem jsem umřel…

Zaseknul se mi závěr. Trhnul jsem s ním dozadu, abych vyhodil vzpříčený náboj. Když se mi to konečně povedlo znovu jsem na něj zamířil. Jeho obličej, který ke mně otočil, byl dokonalým terčem...

23.3.2023 v 11:09 | Karma: 20,05 | Přečteno: 833x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Den, kdy se naivům zastavil dech…

Píšu naivům, protože člověk nenaivní, nebo třeba šachista, co umí přemýšlet o dva tahy dopředu, musel s něčím takovým počítat. Otázka nezněla - zda, ale - kdy...

24.2.2023 v 13:59 | Karma: 31,22 | Přečteno: 1379x | Diskuse| Společnost

Vladimír Kroupa

Proč není dobré pro mír ustupovat zlu…?

Protože zlo takový mír neocení, naopak udělá všechno proto, aby takový „mír“ v budoucnu pošlapalo. Co bude pak? Další ústup a další domnělý mír...?

17.2.2023 v 13:43 | Karma: 43,34 | Přečteno: 3845x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 2182
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3086x
Bývalý bouřlivák, bývalý rváč, bývalý voják štěstěny, bývalý kalič, bývalý spisovatel. Současný pozorovatel všedností i jinakostí, na které se dnes ze svého skladu vzpomínek dívá úplně jinak, než jak se na ně díval v těch bývalých, bouřlivějších dobách...

 Dum Spiro Spero... 

 

                                

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky

Oblíbené knihy

Oblíbené články

Co právě poslouchám